Op CaseWare Safari tijdens de CaseWare Open

Impressie CaseWare Open 2016

01-06-2016

De CaseWare Open, het jaarlijkse evenement van CaseWare Nederland, heeft veel bezoekers getrokken. Honderden relaties maakten op woensdag 1 juni gebruik van de mogelijkheid om zich te laten bijpraten over recente ontwikkelingen binnen het vakgebied en CaseWare’s nieuwste toepassingen. 

De entourage was bijzonder: het Safari Meeting Centre van Burgers Zoo in Arnhem. Voor CaseWare aanleiding om iedereen uit te nodigen op safari te gaan. 


Terwijl de giraffes buiten de laatst bereikbare blaadjes van de bomen knabbelen en de zebra’s verkoeling zoeken bij het water, verzamelt zich in een naastgelegen Afrikaanse lodge een bont gezelschap van CaseWare relaties. Onder leiding van ‘junglegids’ Joost Ekkelboom wagen de honderden deelnemers zich vandaag aan een safari door een spannend, en voor sommigen nog onbekend, terrein. 

In het normale leven zit Joost Ekkelboom gewoon op kantoor, als salesmanager bij CaseWare, maar tijdens het evenement in Burgers Zoo in Arnhem blijkt dat hij zijn roeping als junglevorser heeft gemist. Vaardig en met de nodige humor loodsen hij en de andere sprekers de gasten door het woud van kantoorprocessen, businessmodellen, cloudoplossingen en financiële regelgeving. Plenaire presentaties, parallelsessies, een interactieve workshop en een heuse ‘bedrijfspiraat’ fungeren als ‘kapmessen’ om de deelnemers een weg te bieden door het zich snel ontwikkelende accountancylandschap.  

Strategie

De omgeving van de CaseWare-gebruikers verandert in rap tempo. Maar dat geldt ook voor CaseWare zelf, blijkt uit de inleidende duopresentatie van Joost en directeur Richard Schiphorst. Om CaseWare als organisatie en de CaseWare-producten van een stevige toekomstige basis te voorzien, is er hard gewerkt aan een nieuwe bedrijfsstrategie. Een belangrijke opdracht is om de bestaande wereld van de gebruikers optimaal te laten aansluiten bij de nieuwe wereld, legt Richard Schiphorst uit. Het centrale thema is daarom ‘Samen oplopen naar de cloud’. 

CaseWare heeft het thema vertaald naar een gewenst bedrijfsmodel en vijf speerpunten om kantoren te ondersteunen in het versterken van de relatie met de klant, onder andere door gebruik te maken van de cloud.

Dwight Wainman, CEO van CaseWare International, grijpt zijn spreektijd eveneens aan om aandacht te vragen voor de cloud als werkplek. Hij somt meerdere internationale voorbeelden op van kantoren die de tijd voor (eenvoudige) audits drastisch hebben kunnen inkorten door alle benodigde data te verzamelen en te analyseren in de cloud. 

 

 

Parallelsessies

De aansluitende parallelsessies vinden plaats in vier verschillende ‘safarilodges’. De deelnemers waaieren uit om ontwikkelingen en werkwijzen te ‘spotten’ die allemaal aansluiten bij CaseWare’s visie op de toekomst. 
Tom Koning van Cygnus Atratus en Arthur Moenaff van CaseWare laten zien hoe het risicogericht samenstellen naar een hoger plan kan worden gebracht met de content van Cygnus Atratus. In een andere parallelsessie zien de deelnemers met veel voorbeelden van Bas Sperling en Joost Ekkelboom hoe de toepassing CaseWare Q, in combinatie met CaseWare Cloud, ingezet kan worden om vaktechnisch en qua voortgang grip te houden op opdrachten binnen het kantoor. 
Don van Zijtveld van Change to Comm en productspecialist Chi Lon Man van CaseWare demonstreren hoe het pakket AuditCase (voor CRM en documentmanagement) en Alley-Oop het bedrijfsproces een stuk efficiënter kunnen maken. 
In de laatste lodge zijn geen stoelen te bekennen. De deelnemers aan deze sessie gaan, op aanwijzing van Hugo Steensma en Lex van Gelder actief aan de slag met het vraagstuk van de functie van de jaarrekening in het digitale tijdperk, de komst van de jaarrekening voor micro-entiteiten en andere rapportagevormen binnen Financials. Naar aanleidingen van stellingen van de sessieleiders worden kennis en informatie uitgewisseld, ervaringen gedeeld en interessante discussies gevoerd. 

Bedrijfspiraterij

Na de pauze gaan alle conventies overboord met de aankondiging van ‘bedrijfsrebel’ Kim Spinder. Ze is bekend als innovatiestrateeg, publicist en gastspreker. Al snel na de start van haar betoog wordt duidelijk waarom er veel over haar wordt gepraat op internet en social media. 
De desktopcomputer? Die bestaat straks niet meer, volgens Kim. E-mail? Veel te omslachtig en het zorgt alleen maar voor communicatieve opstoppingen binnen het bedrijf. Toestemming vragen voor het schilderen van een muurtje op kantoor? Ja doeiiii, écht niet! En die eeuwige plannen van aanpak? Niet doen, want die doden alleen maar de creativiteit. 

In een boeiende presentatie vuurt ze een salvo aan ‘dwarse’ en ‘rebelse’ ideeën af op de zaal. Maar ze legt ook uit waarom tegendraadsheid en durf nodig zijn om innovaties op gang te krijgen en veranderingsprocessen niet te laten verzanden. “Wees een piraat in je eigen bedrijf”, adviseert ze.
Ook maakt ze korte metten met overdreven voorzichtigheid en koudwatervrees bij de introductie van nieuwe methoden. ‘Just do it’, is haar devies. “Wees niet te bang, want over een paar jaar kun je je niet voorstellen dat je het ooit anders hebt gedaan.”

Discussie

Kim's woorden worden nog veel herhaald tijdens de borrel en barbecue na afloop van het inhoudelijke deel van de CaseWare Open. Onder het genot van gegrilde spiesen en salades wordt er flink gediscussieerd over de noodzaak om al dan niet de rebel uit te hangen in de ‘jungle’ die accountancy heet. 
Van de CaseWare Open in Burgers Zoo is een videoverslag gemaakt. Dit kunt u hier bekijken. 
Lees hier wat de deelnemers vinden van de CaseWare Open.

Waarden bepalen strategie

CaseWare presenteert de nieuw ontwikkelde visie aan de hand van het bekende model van waardestrategieën van Treacy en Wiersema. Organisaties moeten daarin duidelijk kiezen of zij zich willen profileren met kwaliteit (product leadership), een efficiënte procesorganisatie (operational excellence) of als bedrijf met een hoge klantenbinding (customer intimacy). 
Om accountantskantoren goed te faciliteren, ongeacht hun strategiekeuze, biedt CaseWare voor alle drie waardestrategieën passende ICT-oplossingen. 

‘The Big Five’ voor accountants die klanten aan zich willen binden

Het toewerken naar de cloud krijgt het komende jaar een hoge prioriteit bij CaseWare omdat de cloud een effectief middel is, en soms zelfs een harde voorwaarde, om de samenwerking tussen kantoren en hun klanten te versterken. Zelf heeft CaseWare daarvoor vijf cruciale stappen (‘The Big Five’) geformuleerd: 

  1. weet alles van de klant
  2. krijg grip op de informatie over de klant
  3. werk samen met de klant
  4. werk áán de klant (door o.a. een optimaal primair samenstel- en controleproces)
  5. neem de klant stapsgewijs mee naar de cloud 

 

 

Bekijk hier de foto's van de CaseWare Open 2016

Blijf op de hoogte van CaseWare
Neem vrijblijvend een CaseWare-ID of log in.