Werken zonder eigen server: CaseWare on Azure en on Intune!

Leestijd 3 min
15 June 2021, laatste update 17 juni 2021

Dat we met z’n allen van de eigen servers af gaan zal geen nieuws meer voor je zijn. Een dure, onderhoudsintensieve en onberekenbare server is niet meer van deze tijd. 

 

In onze blog over serverless computing leggen we je alle voordelen van het werken zonder eigen server uit. CaseWare Cloud biedt je echter nu al de oplossing om de eerste stappen te zetten, in combinatie met CaseWare on premise.

 

Totdat voor alle kantoorprocessen voor iedereen ook een oplossing in CaseWare Cloud beschikbaar is, biedt CaseWare de mogelijkheid om toch al zonder eigen server te gaan werken in de vorm van CaseWare on Azure en CaseWare on Intune. Maar zijn er verschillen tussen deze twee oplossingen? En wanneer kies je voor welke optie? Henk Aardoom, consultant ICT bij onze implementatiepartner Full Finance en Tjoek Korenromp, accountmanager bij CaseWare Nederland, leggen je graag uit hoe de vork in de steel zit.

 

Zorgeloos zonder eigen server

Eerst maar eens kijken naar de overeenkomsten tussen CaseWare on Azure en CaseWare on Intune. Henk vertelt: “Zowel Azure als Intune zijn producten van Microsoft die speciaal voor CaseWare ingericht kunnen worden. Voor CaseWare on Azure regelt CaseWare de techniek zelf, bij CaseWare on Intune wordt dit gedaan door partner Asista. In beide gevallen neemt Full Finance de functionele implementatie voor zijn rekening. De functionaliteiten van CaseWare zijn gelijk bij beide aanvliegroutes. Zoals gezegd is de grootste overeenkomst tussen het gebruik van beide platformen de afwezigheid van een eigen server. Bij CaseWare on Azure log je in op het online platform van CaseWare met daarin de software, bij CaseWare on Intune staat de software op je eigen werkplek maar wordt die op afstand beheerd en geüpdatet door Asista. De data die je gebruikt plaatsen we in beide gevallen veilig in CaseWare Cloud. Dit werkt een stuk efficiënter en scheelt tijd, geld en zorgen.”

 

Controle over updates

Een belangrijk verschil tussen beide varianten is de manier waarop updates worden doorgevoerd. Tjoek vervolgt: “CaseWare on Azure sturen we centraal aan. Het mooie daarvan is dat een nieuwe update meteen op alle werkplekken geïnstalleerd is en onze gebruikers dus altijd met de meest recente versie van de software aan de slag zijn. Mocht er een issue of bug zijn, dan verhelpen we dat centraal en op afstand voor alle Azure-gebruikers tegelijk. Een mogelijk nadeel is dat je op bepaalde momenten liever niet verrast wordt door een geüpdatete versie. Ook kun je er bij CaseWare on Azure niet voor kiezen om updates over te slaan. Met CaseWare on Intune kiest een organisatie zelf het moment van updaten en ook welke updates men geïnstalleerd wil hebben. Zo kun je wachten op het juiste moment om nieuwe functionaliteit in gebruik te nemen of ervoor te kiezen om een paar updates over te slaan en te gaan voor een grotere update op een later moment.”

 

Eén of twee werkplekken?

Hoe ziet de infrastructuur van de beide omgevingen eruit? Tjoek laat weten: “Bij CaseWare on Azure log je in op een remote desktop. Hierin heeft CaseWare de software en alle functionaliteiten voor je klaargezet en heb je toegang tot je data uit CaseWare Cloud. Een nadeel hiervan is dat je mogelijk moet schakelen tussen applicaties die je lokaal hebt staan en applicaties welke op on Azure worden aangeboden. Niet alle informatie is op “beide” plekken beschikbaar.” “Het verschil met CaseWare on Intune is dat Asista alle programmatuur op je primaire werkplek plaatst en beheert, waardoor je niet hoeft te schakelen tussen werkplekken, vertelt Henk.”

 

Wordt het nu CaseWare on Intune...

Welke optie is nu het beste voor welk kantoor? Henk gaat verder: “Laat ik duidelijk zijn: er zit geen verschil in kwaliteit of mogelijkheden tussen beide opties. Wat ik wel vaak zie, is dat kantoren vanaf 20 medewerkers meer gebruik willen blijven maken van de inrichtingsvrijheden die ze hadden bij de on premise-oplossing, daarnaast het updatebeleid waarover ik het had, maar ook de mogelijkheid tot testen. Misschien wil je eerst met een paar gebruikers kijken of een nieuwe update past bij je organisatie voordat je het breed uitrolt. Verder kan het zo zijn dat een kantoor op meer vlakken van het serverpark af wil. Dan wil je bijvoorbeeld meteen de invoegtoepassingen van AuditCase kunnen distribueren. Asista kan net zoveel beheer van de werkplek overnemen als jij prettig vindt. Als al deze wensen en vereisten voor jou gelden, dan is CaseWare on Intune de beste optie.”

 

…of CaseWare on Azure?

Tjoek gaat verder: “Voor kleinere kantoren is de drempel erg laag. Het gegeven dat ze zelf geen updates meer in de gaten hoeven te houden of een systeem- en/of applicatiebeheerder voor onderhoud in de arm moeten nemen is al snel een doorslaggevende factor. De updates gaan vanzelf en je zit nooit met verouderde software die niet meer voldoet aan wat de markt van je vraagt. Als klein kantoor zoek je ook het liefst een oplossing die voortborduurt op een werkwijze die je al kent, maar wel alle mogelijkheden van de cloud in zich heeft. Een hoogstaand standaardplatform dat staat als een huis is dan wat je zoekt. CaseWare on Azure dus. Omdat we je compleet ontzorgen blijf je vloeiend aan het werk en kun je je kostbare tijd besteden aan je core business.”

 

Wat is het beste voor jou?

Al met al gaat het hier over tamelijk complexe materie. Daarom is het niet meer dan logisch dat je nog vragen hebt of niet zeker bent van het juiste platform voor jouw situatie. Wat belangrijk is om je te realiseren is dat het ene platform niet beter is dan het andere. Afhankelijk van hoe je jouw toekomstplannen en weg naar de cloud voor je ziet kun je een weloverwogen keuze maken.

 

Wil je meer komen te weten over welke oplossing het beste bij jou past? Neem vrijblijvend contact met ons op en we kijken samen hoe we jouw organisatie efficiënter laten werken.

Vond je dit artikel interessant?

Ontvang de nieuwste blogs, informatie over trainingen en het laatste nieuws in je mailbox.

Deel artikel
Tjoek Korenromp, Account Manager
Met ruim 10 jaar ervaring in kantoorautomatisering en relatiebeheer is Tjoek Korenromp enkele jaren geleden het CaseWare team komen versterken. Met een breed netwerk en brede kennis fungeert Tjoek voor zijn relaties als sparringspartner voor concrete operationele en strategische onderwerpen.
Met ruim 10 jaar ervaring in kantoorautomatisering en relatiebeheer is Tjoek Korenromp enkele jaren geleden het CaseWare team komen versterken. Met een breed netwerk en brede kennis fungeert Tjoek voor zijn relaties als sparringspartner voor concrete operationele en strategische onderwerpen.

Meer over dit onderwerp