Hoe word je een uitvinder?

Leestijd 1 min
08 October 2020, laatste update 08 oktober 2020

Deze week kwam mijn zoon van 11 jaar bij me met een probleem: hij had over een paar dagen een spreekbeurt over uitvinders, maar wist eigenlijk niet hoe dit aan te pakken. Of ik hem hiermee kon helpen?Uiteraard wil je dit als vader direct oplossen, maar tegelijkertijd wil je ervoor waken dat dit wel zijn verantwoordelijkheid blijft. Ik besloot daarom om hem te ondersteunen, maar dan wel op zo’n manier dat hij én het werk zou doen én er iets van zou leren.

Ik besloot uiteraard te beginnen met het eind in gedachten en vroeg: "waarom wil je iets over uitvinders vertellen?" Het antwoord was duidelijk: "omdat ik er één wil worden later en ik ken al een paar bekende uitvinders zoals Isaac Newton, Leonardo da Vinci & Albert Einstein".

Toen stelde ik de volgende vraag: "als je zo meteen alles van ze opgezocht hebt, wat moet je dan nog weten om er zelf één te kunnen worden?" Na enig nadenken kwam hij met het antwoord: "wat alle uitvinders hetzelfde doen. Dan ga ik dat ook doen."

Fantastisch. Doelstelling helder, nu alleen nog even de ‘backlog’ vullen, prioriteren en dan kunnen we snel aan de slag.

We schreven eerst alle taken op kleine post-its en toen gaf ik hem de opdracht om ze op volgorde te leggen met de bekendste instructie in ons huishuiden: "belangrijke dingen eerst". Na twee minuten hadden we een gevuld kanban-board (To Do, Doing, Done) en konden we starten. Achter de computer en zoeken naar informatie over uitvinders. Een uur later hadden we de eerste drie taken al gereed. Opschrijven en vervolgens met de volgende taak aan de slag, nadenken over de overeenkomsten. Het belangrijkste werk was hiermee feitelijk al klaar.

Het leuke was dat mijn zoon uiteraard iedere keer de post-it mocht verplaatsen op de tafel wanneer iets af was. Ik merkte dat dit dus echt helpt om een korte succesbeleving te ervaren, maar tegelijkertijd voor hem om het overzicht te bewaren en bovendien focus te houden op het einddoel. Precies zoals we dat dagelijks in ons team op kantoor proberen.

In onderstaande foto zijn de meeste taken afgerond, is hij zijn spreekbeurt aan het oefenen voor de review (de presentatie van het eindresultaat) zo meteen. Zo werd het een fijne middag voor ons beiden.

 

Hij werd geholpen met zijn spreekbeurt en ik hoop hem iets geleerd te hebben - al dan niet bewust - dat hem later in zijn leven goed van pas gaat komen. De principes van Stephen Covey in combinatie met scrum toegepast in de praktijk.

Ik zie nu al met plezier uit naar onze retrospective (voor mijn zoon: de tips & tops).

 

spreekbeurt

Vond je dit artikel interessant?

Ontvang de nieuwste blogs, informatie over trainingen en het laatste nieuws in je mailbox.

Deel artikel
Don van Zijtveld, Algemeen Directeur
Werkt inmiddels meer dan 20 jaar aan diverse innovatieve oplossingen voor accountantskantoren, waaronder met name AuditCase, onze CRM, DMS en workflow oplossing voor middelgrote en grote kantoren.
Werkt inmiddels meer dan 20 jaar aan diverse innovatieve oplossingen voor accountantskantoren, waaronder met name AuditCase, onze CRM, DMS en workflow oplossing voor middelgrote en grote kantoren.

Meer over dit onderwerp

Versie 1.0.7. van de AuditCase app staat in het teken van het waarborgen van de veiligheid van je data.

AuditCase app versie 1.0.7 nu beschikbaar voor IOS en Android

Met de nieuwe mobiele versie van AuditCase heeft iedere gebruiker binnen enkele seconden waar, wanneer en met welk apparaat dan ook, de vaste gegevens van de klant, het telefoonnummer van contactpersonen of een specifiek dossierstuk bij de hand.

Lees verder
CaseWare zet eerste stappen met CaseWare Analytics.AI

CaseWare zet eerste stappen met Analytics.AI

Data-explosie? In het jaar 2000 was maar een kwart van onze data digitaal opgeslagen, de rest lag vast in de vorm van boeken, kranten, videotapes, fotoalbums etc. In 2007 was nog slechts 6% analoog opgeslagen en ik vermoed dat dit nu nog maar zo’n 1% is. 

 

Lees verder
WWFT+ voor het in kaart brengen van klantrisico's

WWFT+ voor het in kaart brengen van klantrisico's

Veel kantoren worstelen met een goede en tegelijkertijd efficiënte registratie van het Wwft cliëntenonderzoek. Met de voortdurende wijzigingen in wet- en regelgeving wordt er een beroep gedaan op de medewerkers van het kantoor alert te zijn op deze wijzigingen in plaats van bezig te zijn met de risico’s in kaart te brengen. Hierdoor kunnen klantrisico’s niet of verkeerd worden ingeschat en kan je achteraf in de problemen komen.

Lees verder
Daniel Aardoom vertelt over het onderzoek naar het inzetten van NFC technologie bij AuditCase

Digitale identificatie: toekomstmuziek of realiteit?

Een kopie van een ID-kaart of paspoort opvragen. Mag dat wel als accountant? En mag je de kopie vervolgens opslaan? Zo ja, hoelang dan? Het is een actueel onderwerp, helemaal in tijden dat we veel op afstand werken. Wij gaan niet op de stoel van de wetgever zitten, maar wat als het makkelijker kan?  

 

Lees verder
Geen berichten gevonden