Hoe de Ondernemingsradar jouw werk verdiept: Erics inzichten

Leestijd 3 min
11 May 2021, laatste update 07 juni 2021

Ondernemers hebben een bijzondere periode achter de rug. Ook de tijd die gaat komen vraagt om inzicht en het kunnen verzilveren van kansen. “Laat jij als accountant daar nu precies de toegevoegde waarde kunnen bieden,” vertelt Eric Köhler, accountmanager bij CaseWare.

 

“De jaarrekening die jij elk jaar netjes aflevert aan je klanten en met ze doorneemt, bevat een schat aan informatie. Aan jou als financieel professional de schone taak om de meerwaarde van de cijfers boven water te krijgen. CaseWare heeft daar nu iets moois voor wat jouw adviesrol gaat stroomlijnen.” Eric neemt je mee in de wereld van de Ondernemingsradar. 

 

Roep om duiding en advies

“Misschien merk je het zelf ook wel. De bezoeken van de accountant en het opstellen van de jaarrekening worden vaak gezien als iets wat er nou eenmaal bij hoort. We hebben met elkaar als samenleving afgesproken dat ondernemers de cijfers op orde moeten hebben en op een bepaalde manier moeten verwerken. Het jaarlijkse gesprek dat je voert met je klanten is voor hen misschien ook iets wat ‘even moet gebeuren’. 

 

Precies daarom is het jammer dat je de inzichten die verborgen zitten achter de cijfers van de jaarrekening niet deelt met de ondernemer. Wellicht zit dit niet in je systeem, ben je je er niet bewust van of zie je jezelf niet als adviseur. Toch kun jij juist op dit punt het verschil maken voor je klanten. De Ondernemingsradar, een tool van onze partner Intellifin, geeft je concrete handvatten die jou helpen je klant te laten zien waar hun potentie zit. Zo bouw je ook echt een band met ze op en veranderen de adviesgesprekken van een verplicht nummertje in een zinvolle analyse van hun business.”

 

“De Ondernemingsradar helpt je op verschillende manieren: met een rapport in begrijpelijke taal; met optimalisatievoorstellen; met de mogelijkheid om scenario’s door te rekenen en met concurrentieanalyses. Al deze mogelijkheden zijn afzonderlijke van elkaar al waardevol; samen maken ze van de Ondernemingsradar hét instrument dat ondernemers laat zien hoe ze ervoor staan en waar er ruimte is voor groei.”

 

Een duidelijk rapport met verhelderende grafieken

“Een van de mooiste eigenschappen van de Ondernemingsradar is de eenvoud. De term ‘met één druk op de knop’ wordt te pas en te onpas gebruikt, maar in dit geval is het echt zo. Met één klik zet de tool een ingevoerde jaarrekening om in een rapport met inzichten en aanbevelingen. De belangrijkste positieve en negatieve uitschieters worden op je scherm getoond en toegelicht. Ook krijg je grafieken voorgeschoteld die het geheel visueel maken. Waar komt de winst vandaan? Wat is de grootste uitgavenpost? Vink aan wat je wilt tonen en de Ondernemingsradar laat je meteen een conclusie zien. Ook kun je de jaarrekening van afgelopen jaar afzetten tegen de cijfers van de periodes daarvoor. Het programma toont je automatisch welke trends er aan het werk zijn en laat je opvallendheden zien. Ook erg handig voor kredietaanvragen!” 

 

Optimalisaties uitvoeren en scenario’s doorrekenen

“Een andere handige feature van de Ondernemingsradar is het automatisch toekennen van sterren aan onderdelen van een onderneming. Hoe doet je klant het op een schaal van een tot vijf? En hoe gaat hij of zij van een vier- naar een vijfsterrenonderneming? Wat doet een prijsaanpassing van drie procent? De Ondernemingsradar geeft concrete voorstellen voor het optimaliseren van bedrijfsonderdelen en rekent ze meteen door. Door aan de knoppen van afzonderlijke parameters te draaien kun je ook de uitwerking van fictieve scenario’s bekijken en doorrekenen. Waar kun je geld vrijmaken? Wat gebeurt er als crediteuren een dag later betalen? Op basis van de cijfers geef je een goed beeld van de gezondheid van een organisatie en schets je een betrouwbaar toekomstplaatje.”

 

Analyse van de concurrentie

“Ondernemers zijn benieuwd hoe ze het doen ten opzichte van de concurrentie. Met de Ondernemingsradar kun je ze vergelijken met andere klanten van je uit dezelfde sector, mocht je die in je klantenbestand hebben. Natuurlijk doet de tool dit geanonimiseerd. Je helpt ondernemers kansen te spotten en laat ze zien hoe ze het doen in hun speelveld.”

 

Betere basis 

“Uiteindelijk heb je gewoon goud in handen met de Ondernemingsradar. Waar je voorheen misschien wat terughoudend was in het geven van advies en je wat ongemakkelijk voelde in die rol, geeft de tool je nu alle handvatten. Zo stijgt je relevantie voor de ondernemer, zit je vaker met elkaar aan tafel en ben je een nog volwaardigere sparringpartner.” 

 

Ben jij benieuwd naar alle mogelijkheden van de Ondernemingsradar voor jouw kantoor? Neem vrijblijvend contact met ons op of bekijk de pagina van de Ondernemingsradar

Vond je dit artikel interessant?

Ontvang de nieuwste blogs, informatie over trainingen en het laatste nieuws in je mailbox.

Deel artikel
Eric Köhler, Account Manager
Sinds begin 2020 is Eric het CaseWare team komen versterken als accountmanager. Eric heeft ruime ervaring op het gebied van accountancy, procesoptimalisatie en ICT. Zijn passie is om kantoren te begeleiden bij het maken van slimme keuzes die waarde toevoegen aan de dagelijkse praktijk.
Sinds begin 2020 is Eric het CaseWare team komen versterken als accountmanager. Eric heeft ruime ervaring op het gebied van accountancy, procesoptimalisatie en ICT. Zijn passie is om kantoren te begeleiden bij het maken van slimme keuzes die waarde toevoegen aan de dagelijkse praktijk.

Meer over dit onderwerp

Versie 1.0.7. van de AuditCase app staat in het teken van het waarborgen van de veiligheid van je data.

AuditCase app versie 1.0.7 nu beschikbaar voor IOS en Android

Met de nieuwe mobiele versie van AuditCase heeft iedere gebruiker binnen enkele seconden waar, wanneer en met welk apparaat dan ook, de vaste gegevens van de klant, het telefoonnummer van contactpersonen of een specifiek dossierstuk bij de hand.

Lees verder
CaseWare zet eerste stappen met CaseWare Analytics.AI

CaseWare zet eerste stappen met Analytics.AI

Data-explosie? In het jaar 2000 was maar een kwart van onze data digitaal opgeslagen, de rest lag vast in de vorm van boeken, kranten, videotapes, fotoalbums etc. In 2007 was nog slechts 6% analoog opgeslagen en ik vermoed dat dit nu nog maar zo’n 1% is. 

 

Lees verder
WWFT+ voor het in kaart brengen van klantrisico's

WWFT+ voor het in kaart brengen van klantrisico's

Veel kantoren worstelen met een goede en tegelijkertijd efficiënte registratie van het Wwft cliëntenonderzoek. Met de voortdurende wijzigingen in wet- en regelgeving wordt er een beroep gedaan op de medewerkers van het kantoor alert te zijn op deze wijzigingen in plaats van bezig te zijn met de risico’s in kaart te brengen. Hierdoor kunnen klantrisico’s niet of verkeerd worden ingeschat en kan je achteraf in de problemen komen.

Lees verder
Daniel Aardoom vertelt over het onderzoek naar het inzetten van NFC technologie bij AuditCase

Digitale identificatie: toekomstmuziek of realiteit?

Een kopie van een ID-kaart of paspoort opvragen. Mag dat wel als accountant? En mag je de kopie vervolgens opslaan? Zo ja, hoelang dan? Het is een actueel onderwerp, helemaal in tijden dat we veel op afstand werken. Wij gaan niet op de stoel van de wetgever zitten, maar wat als het makkelijker kan?  

 

Lees verder
Geen berichten gevonden