Gebruik van Artificial Intelligence bij compliance en het opsporen van fraude

Leestijd 2 min
08 October 2020, laatste update 19 maart 2021

“Artificial Intelligence biedt nieuwe mogelijkheden voor registeraccountants in iedere sector. Waarom zou u er niet het beste van maken en leren deze nieuwe technologieën in uw voordeel te gebruiken?”


Een goede vraag van CPA Canada, de nationale organisatie voor registeraccountants. In hun artikel geven ze verschillende redenen voor het gebruik van AI en zien zij de kunstmatige intelligentie als een buitenkans voor accountants. Met deze blog willen wij hier verder op ingaan en u de mogelijkheden van AI laten zien.


Van oudsher zijn accountants er altijd snel bij geweest om nieuwe technologieën op te pakken en toe te passen in hun vakgebied om zo tijd en geld te kunnen besparen. Volgens een blog van TechTarget is het dan ook geen verrassing dat accountants AI gebruiken als hulpmiddel bij de volgende werkzaamheden:

  • Het analyseren en automatiseren van de verwerking van documenten
  • Toezicht houden op mogelijke gevallen van fraude
  • Naleving van wettelijke voorschriften

Laten we de voordelen die AI biedt voor deze drie werkzaamheden eens bespreken.

Het analyseren en automatiseren van de verwerking van documenten

Facturen, declaraties, kooporders; in het werkproces van de accountant komen veel documenten voorbij. Als al deze papieren handmatig verwerkt moeten worden is dat een enorm tijdrovend en inefficiënt werk, bovendien kunnen er fouten insluipen. Met het gebruik van kunstmatige intelligentie wordt dit proces uit handen genomen en geautomatiseerd. De AI kan hierbij ook meteen eventuele problemen opsporen.

Stel, u laat uw facturatie verwerken door AI. Het programma kan het grootste deel van de verwerking op zich nemen en daarbij ook een melding geven bij onjuiste of incomplete gegevens. Het pikt relevante informatie meteen op, zoals de factuurdatum, de betaaltermijn en het bedrag dat open staat. Als er iets mis is kunnen documenten meteen worden gemarkeerd zodat deze nader onderzocht worden. Zo kunnen werknemers efficiënter werken en kunt u veel tijd besparen.

 

Toezicht houden op mogelijke gevallen van fraude

Technologie blijft zich op een razendsnel tempo ontwikkelen en het wordt zo voor accountants steeds moeilijker om fraude op te merken en tegen te gaan. Het is bijna onmogelijk om de enorme hoeveelheid aan data door te spitten. In een rapport van de antifraude organisatie ACFE wordt deze trend verder beschreven en wordt gesteld dat een bedrijf ieder jaar gemiddeld 5% van haar omzet kwijtraakt aan fraude. Het gemiddelde verlies ligt op ruim 125.000 euro.

AI kan een oplossing bieden voor het fraudeprobleem. Het kan namelijk zeer snel grote hoeveelheden aan data analyseren, trends opsporen en uitschieters herkennen die kunnen duiden op mogelijke frauduleuze activiteiten. Documenten worden gemarkeerd en doorgestuurd om verder te onderzoeken. Zo hoeven accountants slechts een klein deel van de enorme hoeveelheid door te werken.

 

Naleving van wettelijke voorschriften

AI kan accountants ook bijstaan in de naleving van branchevoorschriften, zoals die van het IFRS of andere interne beleidslijnen. De AI kan automatisch documenten lezen en aanvullen, de administratie afhandelen en toezicht houden op compliance. Dit zorgt voor een tijdige en nauwkeurige afhandeling van alle documenten dat voor een audittraject makkelijk te controleren is.

Al met al kunnen we duidelijk stellen dat AI interessante mogelijkheden biedt voor accountants. Maar, om terug te komen op een stuk uit het artikel van CPA Canada waar we onze blog mee zijn begonnen, het is belangrijk om nog een punt te benadrukken:

Zelfs de beste AI-technologieën kunnen menselijke vaardigheden niet vervangen. De technologie biedt alleen aanvullende bronnen die accountants kunnen gebruiken om beter inzicht te krijgen in patronen en informatie.

Vond je dit artikel interessant?

Ontvang de nieuwste blogs, informatie over trainingen en het laatste nieuws in je mailbox.

Deel artikel
Richard Schiphorst, Statutair Directeur
Richard Schiphorst is vanaf 2006 verantwoordelijk voor operationele en strategische ontwikkeling van de organisatie.
Richard Schiphorst is vanaf 2006 verantwoordelijk voor operationele en strategische ontwikkeling van de organisatie.

Meer over dit onderwerp

Versie 1.0.7. van de AuditCase app staat in het teken van het waarborgen van de veiligheid van je data.

AuditCase app versie 1.0.7 nu beschikbaar voor IOS en Android

Met de nieuwe mobiele versie van AuditCase heeft iedere gebruiker binnen enkele seconden waar, wanneer en met welk apparaat dan ook, de vaste gegevens van de klant, het telefoonnummer van contactpersonen of een specifiek dossierstuk bij de hand.

Lees verder
CaseWare zet eerste stappen met CaseWare Analytics.AI

CaseWare zet eerste stappen met Analytics.AI

Data-explosie? In het jaar 2000 was maar een kwart van onze data digitaal opgeslagen, de rest lag vast in de vorm van boeken, kranten, videotapes, fotoalbums etc. In 2007 was nog slechts 6% analoog opgeslagen en ik vermoed dat dit nu nog maar zo’n 1% is. 

 

Lees verder
WWFT+ voor het in kaart brengen van klantrisico's

WWFT+ voor het in kaart brengen van klantrisico's

Veel kantoren worstelen met een goede en tegelijkertijd efficiënte registratie van het Wwft cliëntenonderzoek. Met de voortdurende wijzigingen in wet- en regelgeving wordt er een beroep gedaan op de medewerkers van het kantoor alert te zijn op deze wijzigingen in plaats van bezig te zijn met de risico’s in kaart te brengen. Hierdoor kunnen klantrisico’s niet of verkeerd worden ingeschat en kan je achteraf in de problemen komen.

Lees verder
Daniel Aardoom vertelt over het onderzoek naar het inzetten van NFC technologie bij AuditCase

Digitale identificatie: toekomstmuziek of realiteit?

Een kopie van een ID-kaart of paspoort opvragen. Mag dat wel als accountant? En mag je de kopie vervolgens opslaan? Zo ja, hoelang dan? Het is een actueel onderwerp, helemaal in tijden dat we veel op afstand werken. Wij gaan niet op de stoel van de wetgever zitten, maar wat als het makkelijker kan?  

 

Lees verder
Geen berichten gevonden