Digitale identificatie: toekomstmuziek of realiteit?

Leestijd 1 min
09 March 2022, laatste update 09 maart 2022

Een kopie van een ID-kaart of paspoort opvragen. Mag dat wel als accountant? En mag je de kopie vervolgens opslaan? Zo ja, hoelang dan? Het is een actueel onderwerp, helemaal in tijden dat we veel op afstand werken. Wij gaan niet op de stoel van de wetgever zitten, maar wat als het makkelijker kan?  

 

Waarom? 

AuditCase wordt gezien als de centrale invoer van klantdata. Een identiteitscontrole behoort tot het klantacceptatieproces, welke uiteraard nodig is voor een klant daadwerkelijk klant kan en mag worden. Voor die identiteitscontrole worden nu nog vaak kopieën van ID-kaarten of paspoorten opgevraagd. Bij de acquisitie is dit vaak een hekelpunt, want niet iedereen stuurt graag z’n persoonlijke document op. Mensen willen uiteraard niet dat vertrouwelijke informatie op straat komt te liggen door bijvoorbeeld een datalek. Bovendien, wat wordt er vervolgens met dit document gedaan en wie mag deze allemaal inzien? 

 

Wat is NFC? 

NFC staat voor Near Field Communication en is inmiddels een bekend fenomeen in de digitale wereld. Misschien zegt het je nog niks, maar als ik je vertel dat iedere betaling die je met je telefoon doet (of tegenwoordig zelfs met een horloge) middels NFC technologie wordt verricht, dan gaat er waarschijnlijk een lichtje branden. NFC kun je vergelijken met Bluetooth alleen is het maximum bereik om gegevens uit te wisselen beperkt tot 10 centimeter. Hierdoor gaan minder gegevens verloren, is er minder tijd nodig om verbinding te maken en verbruikt het minder energie. Met NFC zijn vertrouwelijke gegevens versleuteld, waardoor je ze zorgeloos kunt verzenden.

 

NFC in ID-kaart en Paspoort 

Nederlandse paspoorten en ID-kaarten hebben zo’n NFC-chip. Deze chip zit in de ID-kaart en bij je paspoort op de pagina met de foto. Op de NFC-chip staan je gegevens zoals je naam, geboortedatum en foto. Middels de NFC-techniek in de identiteitsbewijzen kun je tevens direct zien of het gaat om een legitiem document en of jij het document op dat moment in bezit hebt. 

 

NFC en AuditCase 

NFC maakt het mogelijk om identiteitscontroles op een veilige en betrouwbare manier uit te voeren. De persoonsgegevens zijn vertrouwelijk (er kan niet mee worden gesjoemeld) en het opsturen of behouden van identificatiedocumenten is dan niet meer nodig.  

 

Binnen AuditCase maken we momenteel mooie stappen in het onderzoek naar NFC en de mogelijke integraties. We zien hier kansen voor de toekomst en ons team is momenteel in de testfase van een eerste project. Zodra hier meer over bekend is, delen we dit uiteraard zo snel mogelijk! 

 

Vond je dit artikel interessant?

Ontvang de nieuwste blogs, informatie over trainingen en het laatste nieuws in je mailbox.

Deel artikel
Daniël Aardoom, Product Owner
Daniël is drie jaar werkzaam bij CaseWare Nederland. Gestart met commerciële werkzaamheden en na Product Specialist bij AuditCase te zijn geweest is hij nu Product Owner AuditCase. Naast commerciële trajecten begeleidt hij ook implementatietrajecten bij nieuwe klanten.
Daniël is drie jaar werkzaam bij CaseWare Nederland. Gestart met commerciële werkzaamheden en na Product Specialist bij AuditCase te zijn geweest is hij nu Product Owner AuditCase. Naast commerciële trajecten begeleidt hij ook implementatietrajecten bij nieuwe klanten.

Meer over dit onderwerp