CaseWare lanceert WWFT+

Leestijd 1 min
08 October 2020, laatste update 08 oktober 2020

Op een efficiënte en snelle manier uw klantrisico’s in beeld, conform de wettelijke vereisten. Dat biedt de nieuwe cloud-app WWFT+.

 

De Wet ter voorkoming van Witwassen en Financieren van Terrorisme (Wwft) heeft als doel witwassen en terrorismefinanciering te bestrijden. Onder andere registeraccountants, accountant-administratieconsulenten, belastingadviseurs en administratiekantoren moeten cliëntenonderzoek verrichten en ongebruikelijke transacties melden bij het Bureau Financieel Toezicht (BFT). Per 25 juli 2018 is de wet aangescherpt. Zo is onder meer de definitie van de uiteindelijk belanghebbende (UBO) gewijzigd en zijn de voorwaarden voor een vereenvoudigd cliëntenonderzoek aangepast.

 

Onderbouwde bepaling risicoclassificatie en niveau cliëntonderzoek

Om het Wwft-proces zo efficiënt mogelijk en volgens de wet- en regelgeving te laten verlopen, heeft CaseWare de cloud-app WWFT+ ontwikkeld. De cloud-app biedt gebruikers een onderbouwde bepaling van de risicoclassificatie en het niveau van het cliëntonderzoek. Door guidance en workflows wordt de gebruiker door het proces van het cliëntonderzoek geleid en worden de risico’s in kaart gebracht. Aan de hand van checklists kan worden bepaald of een vereenvoudigd, normaal of verscherpt cliëntenonderzoek nodig is.

 

Hergebruik data Wwft-dossiers

Door de gestandaardiseerde opbouw van de app is een consistente en uniforme werkwijze mogelijk. Dit voegt meer kwaliteit toe aan het Wwft-dossier en zorgt voor meer overzicht en een dossier dat altijd op orde is. Met WWFT+ is het tevens mogelijk om op een simpele manier vorige Wwft-dossiers te hergebruiken. Bij wijzigingen van een klant of bij een jaarlijkse controle kunnen aan de hand van een checklist alleen die data aangepast worden die van toepassing zijn. Dit bespaart kostbare tijd. Daarnaast is het mogelijk om realtime een beoordeling van het dossier door een beoordelaar en optioneel door een tweede beoordelaar te laten doen.

Meer informatie

Ga dan naar de website of bekijk onderstaande video.

 

Vond je dit artikel interessant?

Ontvang de nieuwste blogs, informatie over trainingen en het laatste nieuws in je mailbox.

Deel artikel
Richard Schiphorst, Statutair Directeur
Richard Schiphorst is vanaf 2006 verantwoordelijk voor operationele en strategische ontwikkeling van de organisatie.
Richard Schiphorst is vanaf 2006 verantwoordelijk voor operationele en strategische ontwikkeling van de organisatie.

Meer over dit onderwerp

Versie 1.0.7. van de AuditCase app staat in het teken van het waarborgen van de veiligheid van je data.

AuditCase app versie 1.0.7 nu beschikbaar voor IOS en Android

Met de nieuwe mobiele versie van AuditCase heeft iedere gebruiker binnen enkele seconden waar, wanneer en met welk apparaat dan ook, de vaste gegevens van de klant, het telefoonnummer van contactpersonen of een specifiek dossierstuk bij de hand.

Lees verder
CaseWare zet eerste stappen met CaseWare Analytics.AI

CaseWare zet eerste stappen met Analytics.AI

Data-explosie? In het jaar 2000 was maar een kwart van onze data digitaal opgeslagen, de rest lag vast in de vorm van boeken, kranten, videotapes, fotoalbums etc. In 2007 was nog slechts 6% analoog opgeslagen en ik vermoed dat dit nu nog maar zo’n 1% is. 

 

Lees verder
WWFT+ voor het in kaart brengen van klantrisico's

WWFT+ voor het in kaart brengen van klantrisico's

Veel kantoren worstelen met een goede en tegelijkertijd efficiënte registratie van het Wwft cliëntenonderzoek. Met de voortdurende wijzigingen in wet- en regelgeving wordt er een beroep gedaan op de medewerkers van het kantoor alert te zijn op deze wijzigingen in plaats van bezig te zijn met de risico’s in kaart te brengen. Hierdoor kunnen klantrisico’s niet of verkeerd worden ingeschat en kan je achteraf in de problemen komen.

Lees verder
Daniel Aardoom vertelt over het onderzoek naar het inzetten van NFC technologie bij AuditCase

Digitale identificatie: toekomstmuziek of realiteit?

Een kopie van een ID-kaart of paspoort opvragen. Mag dat wel als accountant? En mag je de kopie vervolgens opslaan? Zo ja, hoelang dan? Het is een actueel onderwerp, helemaal in tijden dat we veel op afstand werken. Wij gaan niet op de stoel van de wetgever zitten, maar wat als het makkelijker kan?  

 

Lees verder
Geen berichten gevonden