5 Redenen waarom accountants Artificial Intelligence moeten omarmen

Leestijd 1 min
08 October 2020, laatste update 08 oktober 2020

Volgens het PwC Global FinTech Report zal 77% van de financiële instellingen de interne inspanningen om te innoveren opvoeren, waarbij veel bedrijven het doorbrekende karakter van Financial technology (FinTech) omarmen.

 

FinTech heeft kansen gecreëerd voor vooruitgang in de manier waarop accountants zaken doen. Zo zorgt het voor gemak, verbeterde efficiëntie, verbeterde communicatieprocessen en grotere gegevensinzichten. In recent onderzoek is aangetoond dat Artificial Intelligence (AI) een van de technologieën is die zorgt voor een hervorming in de FinTech. Laten we dit onderzoeken…

Wat is AI?

Volgens het Journal of Accountancy is AI een technologie waarmee computers op beslissingen gebaseerde taken kunnen uitvoeren die eerder aan mensen werden overgelaten. Er zijn verschillende vormen van AI, waaronder Machine-based Learning (ML), waarbij het programma geleidelijk beter kan worden in analyse en beslissingen nemen naarmate het meer wordt gebruikt.

Welke invloed heeft dit op de rol van accountants?

Alledaagse, handmatige taken die vroeger door accountants werden uitgevoerd - gegevensinvoer, verificaties en fraudedetectie - worden nu uitgevoerd door AI. Forbes verwacht dat deze taken - ook die gerelateerd aan belastingen, salarisadministratie, audits, bankieren – tegen 2020 volledig geautomatiseerd gaan worden met behulp van op AI gebaseerde technologieën.

 

Er wordt verwacht dat veel bedrijven AI-technologie zullen gaan toepassen, maar het is belangrijk om te vermelden dat AI de rol van accountants niet overneemt. AI zal accountants juist gaan helpen om een adviserende rol op zich te nemen die gericht is op het genereren van waarde voor klanten. Forbes en Accounting Today geven hiervan een aantal voorbeelden uit de praktijk:

 

  1. Een geautomatiseerd factureringssysteem verhoogt de snelheid waarmee accountants bijgewerkte financiële informatie aan klanten kunnen verstrekken.
  2. AI doet veel van het werk dat nodig is bij het uitvoeren van betalingen en het matchen van inkooporders voor crediteuren en vorderingen.
  3. Gemechaniseerde invoer van data en dataclassificatie helpen accountants bij het snel analyseren van algemene financiële trends.
  4. Zelfregulerende systemen kunnen tijd besparen bij het innemen, coderen, verwerken en verzenden van facturen.
  5. AI kan automatisch bronnen beheren door betalingstermijnen en goedkeuringsworkflows aan te wijzen.

Dit zijn slechts een paar van de redenen die ruim 80% van de leidinggevenden hebben overtuigd dat AI een concurrentievoordeel brengt en 79% is van mening dat AI de productiviteit zal verhogen (MIT-Boston Consulting Group Survey).

Vond je dit artikel interessant?

Ontvang de nieuwste blogs, informatie over trainingen en het laatste nieuws in je mailbox.

Deel artikel
Richard Schiphorst, Statutair Directeur
Richard Schiphorst is vanaf 2006 verantwoordelijk voor operationele en strategische ontwikkeling van de organisatie.
Richard Schiphorst is vanaf 2006 verantwoordelijk voor operationele en strategische ontwikkeling van de organisatie.

Meer over dit onderwerp

Versie 1.0.7. van de AuditCase app staat in het teken van het waarborgen van de veiligheid van je data.

AuditCase app versie 1.0.7 nu beschikbaar voor IOS en Android

Met de nieuwe mobiele versie van AuditCase heeft iedere gebruiker binnen enkele seconden waar, wanneer en met welk apparaat dan ook, de vaste gegevens van de klant, het telefoonnummer van contactpersonen of een specifiek dossierstuk bij de hand.

Lees verder
CaseWare zet eerste stappen met CaseWare Analytics.AI

CaseWare zet eerste stappen met Analytics.AI

Data-explosie? In het jaar 2000 was maar een kwart van onze data digitaal opgeslagen, de rest lag vast in de vorm van boeken, kranten, videotapes, fotoalbums etc. In 2007 was nog slechts 6% analoog opgeslagen en ik vermoed dat dit nu nog maar zo’n 1% is. 

 

Lees verder
WWFT+ voor het in kaart brengen van klantrisico's

WWFT+ voor het in kaart brengen van klantrisico's

Veel kantoren worstelen met een goede en tegelijkertijd efficiënte registratie van het Wwft cliëntenonderzoek. Met de voortdurende wijzigingen in wet- en regelgeving wordt er een beroep gedaan op de medewerkers van het kantoor alert te zijn op deze wijzigingen in plaats van bezig te zijn met de risico’s in kaart te brengen. Hierdoor kunnen klantrisico’s niet of verkeerd worden ingeschat en kan je achteraf in de problemen komen.

Lees verder
Daniel Aardoom vertelt over het onderzoek naar het inzetten van NFC technologie bij AuditCase

Digitale identificatie: toekomstmuziek of realiteit?

Een kopie van een ID-kaart of paspoort opvragen. Mag dat wel als accountant? En mag je de kopie vervolgens opslaan? Zo ja, hoelang dan? Het is een actueel onderwerp, helemaal in tijden dat we veel op afstand werken. Wij gaan niet op de stoel van de wetgever zitten, maar wat als het makkelijker kan?  

 

Lees verder
Geen berichten gevonden