OMDENKEN

10 kansen door GDPR-wetgeving

26-04-2018

Misschien zie je er enorm tegen op om alle stappen te zetten die nodig zijn om jouw kantoor aan GDPR-wetgeving te laten voldoen. Ondanks de extra werklast die het nemen van deze stappen met zich meebrengt, biedt het jou ook nieuwe kansen. Ik zet de 10 belangrijkste kansen voor je op een rij.

1. Goed voor je imago
Als je voldoet aan privacyregels kun je dit ook actief meenemen in communicatie naar klanten en medewerkers. Ondernemers zijn doorgaans eerder bereid om hun persoonlijke en zakelijke gegevens te delen met kantoren die aantonen dat ze de privacyregels opvolgen. Dit wekt een betrouwbare indruk en draagt bij aan het imago van jouw kantoor.
 
2. Groter vertrouwen
Omdat je door GDPR-wetgeving gedwongen wordt om op een transparante wijze met data om te gaan geef je klanten het gevoel dat ze meer controle hebben over wat er met hun persoonlijke of zakelijke data gebeurd. Indien je als organisatie uitstraalt goed en betrouwbaar om te gaan met gegevens dan straal je ook meer vertrouwen uit.
 
3. Datadriven werken
Data is van grote waarde. Alle data die je van klanten verzameld kun je gebruiken om strategische beslissingen mee te maken en gericht in te zetten. Doordat je met GDPR-wetgeving veel bewuster met data omgaat is deze data veel zuiverder dan wanneer je dit lukraak verzameld en opslaat. Deze zuivere data helpt jouw kantoor om veel gerichter te kunnen communiceren.
 
4. Doelmatig werken
Vaak blijkt het wel lastig, hoe ga je doelmatig om met de gegevens die je verzameld. Met GDPR-wetgeving dien je overal vooraf na te denken over de doelmatigheid van de gegevens die je verzameld. Zo houd je meer grip op de doelstellingen die je jezelf als kantoor stelt  en houd je in de gaten dat je niet meer doet dan noodzakelijk.
 
5. Efficiënter werken
De GDPR-wetgeving zorgt ervoor dat je zorgvuldig omgaat met de data die je opslaat. Ook schrijft de wetgeving in veel gevallen voor hoe je gegevens verwerkt met een voorgedefinieerd proces. Door deze processen heb je meerdere handvatten voor jezelf en de medewerkers van je kantoor. Op deze manier werk je routinematig en efficiënt met gegevens en de vastlegging daarvan.
 
6. Inzicht in je bedrijfsvoering
Dankzij GDPR-wetgeving ga je goed kijken naar de data. Hierdoor krijg je uiteindelijk alle relevante data van klanten inzichtelijk en op orde. Het geeft inzicht voor je eigen bedrijfsvoering en geeft klanten vertrouwen dat jij de zaken op orde hebt.
 
7. Jouw kantoor heeft inzicht in risico’s
Jij hebt de gegevens van je klanten goed op orde weet waar de verzamelde gegevens staan, waardoor u beter beschermd bent tegen o.a.: cyberaanvallen, datalekken etc. Ook dat schept vertrouwen bij uw klanten.
8. Één aanspreekpunt binnen de organisatie
Door het aanstellen van een functionaris voor de gegevensbescherming (FG), heeft uw kantoor beschikking over een centraal aanspreekpunt. Medewerkers en klanten kunnen voor vragen omtrent gegevensbescherming bij deze persoon terrecht. Ook dient deze functionaris op de hoogte zijn van de actuele wet- en regelgeving. Daarnaast heeft de FG verstand van de soort gegevensverwerkingen en de systemen waar dit mee gebeurd. De FG heeft de vaardigheden en taak om binnen de organisatie een cultuur van gegevensbescherming te ontwikkelen.
 
9. Internationaal zakendoen weer iets eenvoudiger
De GDPR-richtlijnen gelden voor de hele Europese Unie. Zit jouw kantoor in de grensstreek en/of heb je klanten in het buitenland, dan hoef je geen rekening meer te houden met andere privacyregels.
 
10. Rust door GDPR-compliant te zijn
Voldoe je vanaf 25 mei 2018 niet aan de GDPR-wetgeving, dan kan dit boetes en imagoschade tot gevolg hebben. Gelukkig mag de overheid en mogen klanten je erop wijzen als je niet aan de GDPR-richtlijnen voldoet. Reden genoeg om ervoor te zorgen dat jij en je medewerkers de privacyregels op orde hebben. Het geeft jou en de medewerkers van je kantoor rust.
 
Tjoek Korenromp